V rámci implementace I-KAP II Pardubického kraje – CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/ 0018321 – podpora polytechnického vzdělávání na SOŠ a SOU technické v Třemošnici, proběhla příprava projektového dne a projektový den za účasti pedagogů SOŠ a SOU technického Třemošnice, učitelů a žáků ZŠ Prachovice. Úkolem bylo zhotovit nástrojařskou svěrku.
V rámci přípravy projektového dne probíhala příprava výkresové dokumentace nástrojařské svěrky – rozkreslení jednotlivých detailů, příprava materiálu dle přiložené výkresové dokumentace. Jednotlivé polotovary jsme připravili na pásové pile 250 DGH. Následovalo upnutí upínacích prvků na obráběcích strojích – frézkách, příprava nástrojů pro jednotlivé operace, kontrola nádrhu a kontrolních měřidel – posuvného měřítka, kalibru, mikrometru a nožového úhelníku. Součástí výroby svěrky bylo stanovení technologického postupu při výrobě jednotlivých detailů. Před zahájením prací na obráběcích strojích byli všichni zúčastnění proškoleni s bezpečnostními předpisy na jednotlivých strojích. Byly stanoveny parametry a postup pro hodnocení jednotlivých prací. Při přípravě projektového dne jsme vycházeli z těchto parametrů: záměr – plán – provedení – hodnocení.
Učitelé a žáci s využitím nových výukových pomůcek, materiálu a stanovenými vzdělávacími aktivitami a po postupně navazujících krůčcích, přispěly k rozvoji kompetencí v oblasti polytechniky. Za hlavní přínos projektového dne byla považována jeho motivující funkce. Motivace byla dána už tím, že si žáci v projektu volili svůj pracovní postup. Pracovali s tím, co objevili a sami pozorovali, čímž si nejvíce zapamatovali, protože ke konečnému výsledku došli vlastní cestou (popřípadě skupinově). Jako motivační prvek působila i prezentace výsledků projektového vyučování – výroba podobných výrobků žáky naší školy a žáků ZŠ v rámci kroužků a jejich využití v praxi. Při prezentaci svých výrobků žáci ZŠ zažili pocit úspěchu – byli pochváleni pedagogickými pracovníky, což vedlo k navýšení motivace a oblibě projektového vyučování. Při přípravě nástrojů a výrobě a měření pomáhali žákům ZŠ studenti závěrečných ročníků naší školy.
Nástrojařské svěrky se podařilo všem žákům dokončit, smontovat a vyhodnotit jejich funkčnost a rozměry dle výkresu. Pedagogičtí pracovníci SOŠ Třemošnice a ZŠ Prachovice budou spolupracovat i v budoucnu – výrobou polotovarů pro výuku v dílnách na ZŠ a učitelé ZŠ budou motivovat technický schopné žáky pro studium maturitních a učebních oborů na naší škole.